Met regen in het regenwoud - Reisverslag uit Ruatahuna, Nieuw Zeeland van Marc Buckinx - WaarBenJij.nu Met regen in het regenwoud - Reisverslag uit Ruatahuna, Nieuw Zeeland van Marc Buckinx - WaarBenJij.nu

Met regen in het regenwoud

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

21 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Ruatahuna

Zoals eerder gezegd zijn we wegens activiteiten in het midden van het bos een dagje offline geweest, maar hier zijn we dus weer. (Voor de duidelijkheid Bompa er was zelfs geen GSM bereik.)
De tocht van Napier naar het bushcamp was een hele onderneming. Eerst zo'n 120 km naar Wairoa over de national HW N°2. Deze weg werd met veel moeite in de jaren '30 aangelegd. Het construktietraject werd voortdurend verstoord door aardbevingen en andere natuuropstakels. Vanuit Wairoa hebben we de secundary road naar Ruatahuna genomen, dat is 85 km over gravel road door berggebied met haarspeldbochten en alles inbegrepen. Ik kan jullie verzekeren dat 85 km gravel road wel in je kleren gaat zitten. Hoe hoger we de berg opreden hoe meer we in de mist kwamen te zitten en toen we uiteindelijk rond 18:00 het bushcamp in Ngaputahi bereikten was het flink aan het regenen. Over de accommodatie niets dan goeds. Midden in het bos douche met koud en warm water, composttoilet, tent met bedden, luchtmatrassen en slaapzakken alles stond klaar om zoveel mogelijk comfort te hebben. Onze Maori gids ( Himi ) stond ons op te wachten met een koele fles Sauvignan Blanc van Nieuw Zeelandse makelij. Daarna kregen we kipsatées vanop de BBQ en als hoofdschotel een flinke steak met koude groentjes, ik had de steak al slechter gegeten in NZ. Tot slot was er nog een kopje koffie. Zo hebben we nog tot een uur of 10 rond het kampvuur zitten babbelen. De nacht was zeker niet koud en het bed comfortabel genoeg, maar de kletsende regen op het tentzeil heeft me de hele nacht wakker gehouden. Rond 8:30 zaten we deze ochtend aan het ontbijt, spek en ei zoals dat hoort voor een baswandeling. Wegens de hevige regen en daarbijhorende modder hebben we dan maar gekozen voor een iets lichtere versie van onze geplande boswandeling. Onze gids kon echt wel iets vertellen over oeroude bomen zoals de Matai en de Rimu, meer dan 80 mtr hoog en zo'n 700 jaar oud. Ook geneeskrachtige kruiden en eetbare planten kon hij ons laten zien. Jammer dat de regen de hele dag met bakken uit de hemel is gevallen, maar ja wat wil je in een regenwoud. Ondertussen zijn we in Roterua aangekomen, maar dat gaan we de komende 3 dagen verkennen en dus laat ik je morgen hier weer wat over weten.
Groetjes !!!!!!

• 21 Januari 2014 - 09:50

Lize:

hebben jullie de aardbeving gevoeld op maandag, om 15:55? Een goed 6.2, in Castlepoint (oostkant van het noordijsland, ten zuiden van nappier maar meer noordelijk dan wellington).

als het enige troost is, het heft hier ook de hele dag zitten gieten ;(

• 21 Januari 2014 - 10:03

Etienne Dela Ruelle:

Uit solidariteit is het hier ook beginnen regenen en frisser geworden.
    Ik was eventjes naar de post maar ondertussen had je opgeroepen via skype en memie kon de juiste knop niet vinden.
    Ondertussen hebben we al geskyped met Lizi die goed aangekomen was in Wellington en sedertdien nog een aardbeving heeft meegemaakt. (Alleen gehoord op VTM)

Groeten mapa